Välkommen till Mammamu 1980

En mammas liv.

måndag 22 mars 2010

Det var Internationella Poesidagen igår 21 mars och det borde vi bloggare firat, eller hur?

Du som har en blogg skriver ett inlägg där du presenterar en dikt som du tycker om, din egen eller någon annans. Kom ihåg att uppge vad dikten heter och vem som har skrivit den. Glöm inte lämna en kommentar sa andra kan hitta till din blogg och läsa just din favoritdikt.

Har du ingen egen blogg? Misströsta inte, utan använd kommentarsfunktionen.

Denna utmaning har jag tagit del utav min vän & kollega Gunilla Karlsson.
Besök gärna hennes blogg:www.gunillasblogg-gunilla.blogspot.com

Här kommer en utav mina favorit dikter/ verser, den stod med i min farfars dödsannons.

Det gick
en gammal odalsman
och sjöng på åkerjorden
Han bar
en frökorg i sin hand
och strödde mellan orden
för livets början
och för livets slut
sin nya fröskörd ut
Han gick från soluppgång
till soluppgång
Det var sista
dagens morgon
Jag stod som harens unge
när han kom
Hur ångestfull jag var
inför hans vackra sång!
Då tog han mig
och satte mig i korgen
och när jag somnat började han gå
Döden tänkte jag mig så
Bo Setterlind


Älska mig

Se mig för här är jag
Låt mig få komma nära
till era hjärtan
så som den jag är,
den jag försöker vara.
Ge mig min morgondag,
min enda önskan nu och här.
Älska mig för den jag är.

Se fjärilns vingeslag
i alla himlar fara,
se alla ögon
blinka stjärneljus,

låt livet komma nära.
Se mig, för här är jag,
min enda längtan nu och här.
Älska mig för den jag är.

Låt livet komma nära.
Se mig, för här är jag,
min enda längtan nu och här.
Älska mig för den jag är.

Marie Nilsson

1 kommentar:

  1. Aha... Jag visste inte ens om att du har en blogg :)
    Lägg gärna in en direktlänk i mina kommentarer så hittar fler hit och kan läsa dina dikter. De är fina båda dina texter!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera